Juoksijan kenkä ja juoksukengän paino hersyttävät mukavat keskustelut. Milloin punnitsit viimeksi kenkäsi? Maratonien alkaessa houkuttelisi hankkia erittäin kevyet kengät, mutta ajatus on mahdoton, jos painoa on aikamiehen verran. Pitäisi käyttää tuettuja ja eri tavoin pehmustettuja kenkiä, jottei todella ala sattua jalkoihin tai jopa välttyisi marssimurtumilta ynnä muiltä jalkakivuilta.
Nettikauppa-aikana kenkien grammamäärät on helppo nähdä ruudulla. Nettikaupassa ei tietenkään patiineja pääse sovittamaan, mutta hyvällä arvauksella ja palautusoikeuksilla tuotteen saa ainakin kokeiltavaksi.
Näyttäisi siltä, että nettikaupat ilmoittavat grammamäärän pienimmälle valmistetulle kengälle. Mittailin muutaman kengän painoa tarkalla digitaalivaaalla ja tuloksena oli seuraavat lukemat käyttämistäni Asicsin tossuista: Gel 3010: 356 grammaa ja omat painoivat lähes 450g, Hyperspeed (vanha malli) alle 200g, omat 240g, Speedstar 251 ja omat noin 345g ja DS Trainerit 30 grammaa painavammat kuin Speedstarit.
Näyttäisi myös epätieteellisesti siltä että kenkien painot ovat nousussa uuden vuosimallin tullessa markkinoille.
Tämä mittailu tietenkin johtuu huonoista ruokailutottumuksista ja Vappuna syömistäni viidestä sokerimunkista. Niiden lisäpaino lienee merkittävämpi 42 kilometrin matkalla verrattuna muutamaan lisägrammaan jalkineissa.
|