Tosihiihtäjät pääsevät matkaan Kuusamo - Taivalkoski - Pudasjärvi - Ranua - Keminmaa - Tornio -reitillle.
Tapahtuma syntyi 1980 -luvulla ja yksi merkittävä seikka liittyi alueen kuntien matkailumarkkinointiin. Kunnanviraston liikuntatoimen harjoittelijan näkökulmasta järjestäjien työsarka oli melkoinen, koska tapahtuma ei ensimmäisinä vuosina vetänyt väkeä riittävästi ja alueen kunnat aikoivat vetää markkojaan hankkeesta pois. Markkinointikeinoja oli monia: hiihtojulkkiksia, lehti-ilmoituksia, ilmoitukisia länsisaksalaissa ystävyysseurajulkaisuissa ynnä muuta. Tavoitehan oli saada keskieurooppalaiset matkailijat kiinnostumaan pienistä kunnista pohjoisessa.
Ilmoittautuneiden määrä pysyi pienenä. Sitten joku keksi: tilataan Ison Suomalaisen massahiihtotapahtuman ilmoittautumislistat ja tehdään kohdistettua suoramarkkinointia tapahtumaan osallistuneille. Asiakas piti nähdä edessään ja sellainen asiakas, joka pystyy hiihtämään viikossa huiman määrän kilometrejä. Kohdeasiakkaalle pystytään kertomaan suoramainoskirjeellä paljon tarkemmin kuin pelkällä sanoma- tai aikakauslehtimainoksella.
Näin tapahtui ja loppu on historiaa. Muistini mukaan seuraavana vuonna lähtijät eivät enää sopineet yhteen lähtöön, vaan lähtöryhmiä porrastettiin. Eikä tapahtumaa tarvitse ylen määrin markkinoida, koska "hiihtoniilot ja hiihtoliisat" viestivät suusta suuhun tapahtumasta.
Tässäpä vinkki tapahtuman markkinoijille. Kohdista viesti niille, jotka ovat todellisia asiakkaita.
|